Psykolog på nett:

Tips før, under og etter timen

For at du skal få best mulig hjelp når du har samtale med en online psykolog på nett, har jeg samlet noen råd som kan være nyttige for deg.

Du kan benytte deg av din PC, mobil eller nettbrettet når du snakker med en online psykolog. Selv om du fint kan bruke din egen mobiltelefon, anbefaler jeg vanligvis å bruke en PC med webkamera dersom du har det. Da slipper du å holde mobiltelefonen i 45 minutter. Lyden blir best dersom du bruker et head-set, men dette er ikke noe du må ha

.

Før timen:

  • Legg til rette for at ikke andre vil forstyrre deg

 

Dette er det viktigste du kan gjøre av forberedelser. Uansett om du sitter i hjemmet ditt eller en annen plass, er det viktig at du er trygg på at ingen kan komme og forstyrre deg. Gi derfor beskjed til de det gjelder om at du ikke ønsker å bli forstyrret den neste timen.

Du bør helst sitte på et rom hvor du slipper å bekymre deg for at andre skal overhøre samtalen. Du har det bedre under samtalen når du er avslappet og kan snakke fritt.

  • Rydd vekk tekniske forstyrrelser

 

Tekniske forberedelser: Det anbefales at du setter mobilen på lydløs, og helst legger den vekk. Varslere (pop-ups) bør deaktiveres, i hvert fall under timen. Hvis det dukker opp noe annet på skjermen din under samtalen, vil du bli distrahert.

 

Hvorfor er disse forberedelsene så viktige?

Det er viktig at oppmerksomheten din rettes mot samtalen. Vi mennesker er ikke så gode i multitasking som vi tror. Du vil få mindre utbytte av timen hvis for eksempel hodet ditt er fylt med bekymringer for at du skal bli forstyrret, eller du tenker samtidig på en e-post du så du fikk i løpet av timen.

Under timen:

Samtaler med en online psykolog er ikke så forskjellig fra tradisjonell terapi. Jeg anbefaler deg derfor å lese 7 terapipremisser hvor du kan du lese det viktigste du behøver å vite eller å huske på under en samtale.

Etter timen:

  • Sett av tid til refleksjon

En av fordelene med å snakke med en psykolog på nett er at du etter timen slipper reisevei. Det kan hjelpe deg til ikke å bli distrahert med hverdagens distraksjoner så snart du er ferdig med timen. Dette bør du utnytte ved å sette av ti-femten minutter til egenrefleksjon. Det anbefales å gjøre dette umiddelbart etter timen hvis du kan, mens du fortsatt er i riktig “modus”.

 Nyttige spørsmål kan være:

o   Hvordan gikk timen?

o   Hva sitter jeg igjen med?

o   Snakket jeg om det jeg ønsket? Hvis ikke, hvorfor ikke?

o   Var det noen nyttige innsikter som dukket opp?

o   Er det noe du ønsker å jobbe med til neste time?

 

Det kan være lurt å skrive ned dine tanker og følelser etter timen. Det kan hjelpe deg å sette ord på og tydeliggjøre din opplevelse. Det kan også hjelpe deg til å huske timen bedre, og du kan lese det om igjen etter noen uker eller måneder hvis du ønsker det.